Image Image Image Image Image
X

BIOGRAFIER

JOSHUA OPPENHEIMER
Instruktør
Født i 1974, Texas, USA. Joshua Oppenheimer har i mere end et årti arbejdet med militser, dødspatruljer og deres ofre, for at udforske forholdet mellem politisk vold og offentlighedens forestillinger. Oppenheimer er uddannet på Harvard og Central St. Martins i London. Hans prisvindende film omfatter The Globalization Tapes (2003, med-instrueret af Christine Cynn), The Entire History of the Louisiana Purchase (1998, Gold Hugo, Chicago Film Festival), These Places We’ve Learned to Call Home (1996, Gold Spire, San Francisco Film Festival) og talrige kortfilm. Oppenheimer er seniorforsker på projektet The Genocide and Genre Project under UK Arts and Research Council, og har udgivet artikler om emnet i vid udstrækning.

Kommende film
Co-existence (arbejdstitel, dokumentarfilm; en familie af overlevendekonfronterer de mænd, der dræbte deres søn, 2013)

Film (som Instruktør)
Show of Force (kortfilm, 2007)
The Globalization Tapes (dokumentarfilm, med-instrueret af Christine Cynn, 2003)
Land of Enchantment (kortfilm, med-instrueret af Christine Cynn, 2001)
The Entire History of the Louisiana Purchase (50 min., 1997; Gold Hugo, Chicago Film Festival, 1998; Telluride Film Festival, 1997; Best Experimental Film, New England, 1998)
These Places We Learned to Call Home (kortfilm, 1997; Gold Spire, San Francisco Film Festival, 1997)

SIGNE BYRGE SØRENSEN
Producer
Signe Byrge Sørensen har været producer i 14 år. Hun begyndte i SPOR Media i 1998, flyttede til Final Cut Productions ApS i 2004 og grundlagde Final Cut for Real ApS i 2009. Hun har produceret dokumentarfilm i Sydafrika, Zimbabwe, Senegal, Thailand, Argentina, Danmark og Sverige. Hun var den danske co-producer af Steps for the Future i Sydafrika. Hun har en MA i Internationale Udviklingsstudier og Kommunikation fra Roskilde Universitet, Danmark, og er uddannet i både Eurodoc (2003) og EAVE (2010). Hun har undervist på Roskilde Universitet, Århus Universitet, Den Danske Filmskole, The School of Oriental og African Studies i London og på dokumentarfilmkurserne ESODOC og ExORIENTE.

Signe har bla. produceret: The Kid and the Clown (instr. Ida Grøn, 2011),
Football Is God (instr. Ole Bendtzen, 2010) og Letters from Denmark (instr. 10 danske instruktører, 2006). Hun har også produceret og med-instrueret Voices of the World (2005 – sammen med Janus Billeskov Jansen) og The Importance of Being Mlabri (2007). Hun var postproducer på Jan Troell’s Everlasting Moments (2008), der vandt seks nationale priser og var nomineret til en Golden Globe.

ANONYMOUS
Med-instruktør og mange andre
På grund af filmens karakter, emnet, produktionsmetoderne og den kontekst, filmen er lavet i, er vi desværre nødt til at kreditere de talrige indonesiske samarbejdspartnere og medhjælpere, der har arbejdet med alle aspekter af filmen (lige fra med-Instruktion og fotografering til tonemestre, produktionsledelse, make-up, musik, koreografi og teknisk Support), som anonyme. Navnet dækker altså over mange bemærkelsesværdige og ærværdige mennesker, der har arbejdet utrætteligt på at skabe opmærksomhed om disse dybt foruroligende historier. Det er deres mod, der har gjort filmen mulig. Uden dem ville der ikke have været mere end blot en idé, et ønske. Vi deler håbet om, at vores fælles arbejde på en eller måde kan bidrage til at ændre de kræfter, der i øjeblikket former og regerer Indonesien, og til at skabe retfærdighed for både individer og samfund. Vi takker for deres tillid og for det ekstraordinære engagement, de har tilført projektet.

CHRISTINE CYNN
Med-instruktør
Christine Cynn har instrueret dokumentarfilm og eksperimenterende film i de sidste 14 år. I det sidste årti har hun udviklet nye måder at dokumentere den menneskelige fantasi på. Hun er uddannet på Harvard og modtager af et Fulbright stipendium til Uganda. Hun har bl.a.med-instrueret The Globalization Tapes (2003 – sammen med med Joshua Oppenheimer). Hun har skrevet manuskripter til FilmFour og var et af de stiftende medlemmer i filmprojektet Vision Machine i London. Hun har forsket på The Genocide and Genre Project under UK Arts and Research Council. Cynn er i øjeblikket i gang med at udvikle projektet Science Future, der kombinerer dokumentarfilm og fiktion, og som handler om, hvordan forskere forestiller sig fremtiden.

ERROL MORRIS
Executive Producer
Errol Morris blev executive producer af The Act of Killing i begyndelsen af 2010, efter at instruktøren Joshua Oppenheimer viste ham to timers råt klippet materiale på hans kontor i Cambridge, Massachusetts. Errol var fascineret, og sammenlignede materialet med en af hans yndlingsfilm: Kazuo Haras ”The Emperor’s Naked Army Marches On”. Lige siden har Errol været en passioneret ambassadør for både filmen og den nytænkning den bidrager med til filmkunstens sprog og metode.

Filmskaber og forfatter Eroll Morris’s værker omfatter Tabloid (2010), Standard Operating Procedure (2008), The Fog of War (2003), Mr. Death: The Rise and Fall of Fred A. Leuchter, Jr. (1999), Fast, Cheap and Out of Control (1997), A Brief History of Time (1992), A Thin Blue Line (1988), Vernon, Florida (1981), og Gates of Heaven (1978). Han har vundet mange priser, inklusiv en Oscar for bedste dokumentarfilm, en Emmy, Juryens Store Pris på Sundance Film Festival, en Sølvbjørn ved Berlin International Film Festival, en Golden Horse ved Taiwan International Film Festival og en Edgar ved The Mystery Writers of America.
Hans dokumentarfilm har gentagne gange optrådt på Top Ti lister, og The Museum of Modern Art i New York havde en retrospektiv udstilling om ham i 1999.
Morris har instrueret mere end 100 tv-reklamer, kortfilm for Oscar uddelingen i 2002 og 2007 og for velgørende og politiske organisationer som Stand Up to Cancer og Moveon.org. I 2000-2001 instruerede Morris to sæsoner af tv-serien First Person. Han har modtaget fem stipendier fra National Endowment for the Arts, et Guggenheim Fellowship og et MacArthur Fellowship. I 2007 blev han optaget i The American Academy of Arts and Sciences.
Hans nye bog Wilderness of Error: The Trial of Jeffrey MacDonald (2012) undersøger vidneudsagn og beviser i de berygtede Jeffrey MacDonalds mord. New York Times udråbte hans forrige bog, Believing is Seeing: Observations on the Mysteries of Photography som Bestseller og blev udnævnt som ”New York Times notable book” i 2011.

WERNER HERZOG
Executive Producer
I maj 2012 introducerede vores UK producer André Singer, Werner Herzog for The Act of Killing. Lamslået over filmen kaldte han den ”uden fortilfælde i filmhistorien”. Siden da har han været en vedholdende ven og støtte for filmen, og har tilbudt uvurderlig kreativ feedback i de sidste etaper af klippeprocessen.

Werner Herzog blev født i München d. 5. September 1942. Han voksede op i en afsidesliggende bjerglandsby i Bavaria og studerede historie og tysk litteratur i München of Pittsburgh.

Han lavede sin første film som 19-årig i 1961. Siden da har han produceret, skrevet og instrueret mere end 60 spille- og dokumentarfilm, som bl.a. Even Dwarfs Started Small (1970), Aguirre, The Wrath of God (1972), Stroszek (1977), Nosferatu (1978), Fitzcarraldo (1982), Lessons of Darkness (1992), Little Dieter Needs to Fly (1997), My Best Fiend (1999), Invincible (2000), Grizzly Man (2005), Encounters At The End Of The World (2007), The Bad Lieutenant (2009), Cave Of Forgotten Dreams (2011), And Into The Abyss (2012).

Werner Herzog har udgivet mere end et dusin romancer og instrueret ligeså mange operaer. Werner Herzog bor I München og Los Angeles.

ANDRÉ SINGER
Executive Producer
André Singer blev tildelt sin doktorgrad fra Oxford Universitet som antropolog med speciale i Iran og Afghanistan. Han bevægede sig ind i film- og tv-verdenen i 1970erne for at arbejde med antropologiske film for Granada Television. Han har arbejdet med dokumentarfilm lige siden, som researcher, producer, instruktør, executive producer og redaktør. Han var redaktør på Disappearing World og blev senere leder af BBCs dokumentarafdelings uafhængige enhed, hvor han startede Fine Cut serien (der senere blev til Storyville) og arbejdede sammen med Jean Rouch, Werner Herzog, D.B. Pennebaker og Fred Wiseman.

Han startede Café Productions som selvstændig producer og senere West Park Pictures (nu ejet af DCD Media). André arbejder i øjeblikket for BAFTAs tv-kommission, han er bestyrelsesmedlem i Documentary Campus, næstformand for The Royal Anthropological Institute og formand for deres film komité. Han står bag flere hundrede timers fakta programmer til det internationale tv-marked og er producer eller executive producer af 14 film med Werner Herzog siden Lessons of Darkness i 1992.

ANNE KÖHNCKE
Producer
Anne Köhncke har en MA i Film- og Medievidenskab. Hun har specialiseret sig i finansiering af dokumentarfilm i Norden. Hun startede på Final Cut for Real i 2009 efter at have siddet som redaktør på DR2. Før det var hun salgsdirektør på TV2 World og har arbejdet for EDN og Filmkontrakt Nord. Anne deltog i EAVE Producer Workshop i 2011. Hun har produceret Football is God (instr. Ole Bendtzen, 2010), The Kid and the Clown (instr. Ida Grøn, 2011) og Returned (instr. Marianne Hougen-Moraga, 2011)

Hun er i øjeblikket ved at udvikle serien Cathedrals of Culture sammen med Neue Road Movies i Berlin, i samarbejde med 10 prisvindende instruktører, inklusiv Wim Wenders, Michael Glawogger, Victor Kosakowski og Michael Madsen.

JORAM TEN BRINK
Producer & Executive Producer
Joram ten Brink arbejder som forfatter, instruktør og producer på dokumentarfilm og eksperimenterende film i England og Holland. Hans film har været vist på tv og i biografer i England, USA, Holland, Israel, Frankrig, Tyskland og Spanien. Hans arbejde er blevet vist på internationale filmfestivaler og museer, bl.a. Berlin og Rotterdam Film Festival og på MOMA i New York. Han seneste udgivelser tæller Building Bridges: Cinema of Jean Rouch (2007, Wallflower Press) og Killer Images: Documentary Film, Memory and the Performance of Violence (2012, Columbia University Press). Joram ten Brink er filmprofessor på University of Westminster i London og leder dets praksis-baserede ph.d. program i levende billeder.

TORSTEIN GRUDE
Co-Producer
Co-producer Torstein Grude er en prisvindende filminstruktør, filmfotograf og producent. Han er stifter og partner i Piraya Film og Hinterland Nova og Kodos Family Distribution. Hans seneste produktioner omfatter den Emmy nominerede Belarusian Waltz (Instr. Andrzej Fidyk, 2007), Joris Ivens finalisten Yodok Stories (Instr. Andrzej Fidyk, 2009) og vinderen af Chicago Film Festival On a Tightrope (Instr. Petr Lom, 2007). For nylig har han også produceret Gulabi Gang (Instr. Nistha Jain, 2012), der er co-produceret af Final Cut for Real, og som vandt Dokumentarprisen ved Grimstad Film Festival i 2012.

Michael UWEMEDIMO
Producer
Michael Uwemedimo er filmskaber, forfatter, kurator og stiftende medlem af det filmskabende samarbejde Vision Machine. Med Vision Machine udviklede han performance-baseret historiefortælling med fokus på politisk vold. Michael er filmlektor på Roehamton Univeristy og Project Director i Collaborative Media Advocacy Platform (CMAP). I de sidste fire år har Michael boet og arbejdet i Port Harcourt, Nigeria.

CARLOS ARANGO DE MONTIS
Filmfotograf
Carlos Arango de Montis har filmet nogle af de mest markante dokumentar- og spillefilm fra Latinamerika i de seneste år, inklusiv Diego Lunas protræt af den legendariske mexicanske bokser J.C. Charvez (2007, Tribeca) og Maria Roques Papa Ivan (2004, bedste dokumentarfilm ved Havana Film Festival). Hans spillefilm omfatter Newton Aduaka’s Ezra (2007, Sundance, Cannes, FESPACO Grand Prix) og Rage (2001, FESPACO Best First Film), Violet of a Thousand Colors<(e,> (Colombian Film Award, 2005) samt Stories of Disenchantment (2005).

LARS SKREE
Filmfotograf
Skree var oprindeligt i lære hos den kendte danske filmfotograf Morten B. Han grundlagde fotobureauet Modlys i 1988 og har lavet internationale arbejder om Irak og Afghanistan og udstillinger om Berlin muren, Tjekkoslovakiets opløsning, Intifadaen og det kurdiske PKK. Han er uddannet på Den Danske Filmskole i 1997. Hans prisbelønnede film omfatter Armadillo (nomineret til fire Emmy, inklusiv en for bedste filmkunst), Ticket to Paradise, Love on Delivery, Freeway og The Swenkas. Han har arbejdet på talrige globale dokumentarfilm og en række danske spillefilm og reklamefilm.

NIELS PAGH ANDERSEN
Klipper
Niels Pagh Andersen startede som assistent for to af de mest indflydelsesrige klippere i dansk film, Christian Hartkopp og Janus Billeskov Jansen. Han har været freelance klipper siden 1979, og har klippet mere end 200 film, inklusiv spillefilm, dokumentarfilm, kortfilm og undervisningsfilm, tv-programmer og reklamefilm, her i blandt The Three Rooms of Melancholia (instr. Pirjo Honkosalo, Venice Film Festival 2004, CPH-DOX First Prize (delt), Prix Italia) og Everlasting Moments (Instr. Jan Troell, nomineret til en Golden Globe, Sveriges bidrag til Oscar 2008). Han har arbejdet i Sverige, Norge og Finland, Italien, Tyskland, Schweiz, England, USA, Brasilien, Zimbabwe og på Fijiøerne. Han er en regelmæssig gæsteforelæser. Han modtog i 2005 en Roos Award fra Det Danske Filminstitut.

He has worked in Sweden, Norway and Finland, Italy, Germany, Switzerland, Britain, USA, Brazil, Zimbabwe and the Fiji Islands. He is also a regular visiting lecturer. In 2005, he received the Roos Award from the Danish Film Institute.

JANUS BILLESKOV JANSEN
Klipper
Siden 1970 har Janus Billeskov Jansen klippet et stort antal internationalt anerkendte spillefilm og dokumentarfilm, og instrueret en lang række danske dokumentarfilm. Han har arbejdet med mange af de mest markante danske instruktører gennem de sidste 30 år. Mest i øjenfaldende er det livslange kreative forhold til den Oscarvindende instruktør Bille August. Samarbejdet omfatter Les Miserables (1998), The House of The Spirits (1993), The Best Intentions (1992, Palme d’Or, Cannes) og Pelle Erobreren (1988, Palme d’Or, Cannes; Academy Award for Bedste udenlanske Film; Golden Globe Award for Bedste udenlanske Film).

Nyere arbejde omfatter The Hunt, (2012, Instr. Thomas Vinterberg), The Girl with the Dragon Tattoo (2009, Instr. Niels Arden Oplev) og Burma VJ: Reporting from a Closed Country (2008, Instr. Anders Østergaard; tildelt the World Cinema Editing Award ved Sundance 2009, Joris Ivens Award 2008, Grierson Award 2008, nomineret til en Oscar), samt Putin’s Kiss (instr. Lise Birk Petersen).

Han underviser i klipning og fortælleteknik på Den Danske Filmskole. Han har vundet Det Danske Filmakademis priser i 1984, 1988 og 1995 og modtog i 2005 en Æres Bodil for sit arbejde som klipper gennem flere årtier.

CHARLOTTE MUNCH BENGTSEN
Klipper
Oprindeligt uddannet som danser og koreograf. Charlotte Munch Bengtsen har studeret filmklipning på UK’s National Film and Television School. Hun har klippet talrige dokumentarfilm, inklusiv American Losers (Instr. Ada Bligaard Søby, 2006), Tankograd (Instr. Boris Bertram, 2011), Complaints Choir (Instr. Ada Bligaard Søby, 2009), og senest The Bastard Sings the Sweetest Song (Instr. Christy Garland, 2012).

ARIADNA FATJÒ-VILAS MESTRE
Klipper
Med base i London og som kandidat fra UK’s National Film and Television School, har Ariadna Fatjó-Vilas Mestre klippet mange spillefilm, dokumentarfilm, animationer og reklamefilm, inklusiv prisvindende titler af Ana Viana, Eva Weber, Nicola Mills, Aine O’Brien og Alan Grossman. Hun har produceret arbejder for adskillige store tv-stationer som BBC, Channel 4, PBS, RTE og MTV.

MARIKO MONTPETIT
Klipper
Arbejder både med fiktion og dokumentarfilm, performance og kunst. Mariko Montpetit har medvirket i The Sweeney, Sex, Needles and Roubles, Virtual Borders og A Journey to Africa. Hendes arbejde med performance omfatter samarbejde med Cirque du Soleil, Laila Diallo og flere produktioner med Simon McBurney og Complicite.

ELIN ØYEN VISTER
Lyddesigner
Child of Klang, også kendt som Elin Øyen Vister (f. 1976) er en norsk lydkunstner, komponist og DJ. Siden 2009 har hun boet på en ø ud for kysten i det nordlige Norge, hvor hun arbejder med field-optagelser, lyd installationer, kompositioner og live improvisation. Hendes vigtigste opgave lige nu, er projekt Soundscape Røst, hvor hun beskæftiger sig med den truede bestand af pelagiske havfugle i øhavet ved Røst (Lofoten). Hun ser sine lydværker som skulpturelle elementer og undersøger forholdet mellem lydmiljøet og levende organismer (mennesker, dyr og natur).

GUNN TOVE GRØNSBERG
Lyddesigner
Gunn Tove Grønsberg har fem års erfaring som lyddesigner i Storyline Studios i Oslo. Hun startede på Storyline efter uddannelsen på Den Norske Filmskole, hvor hendes afgangsfilm blev tildelt en Dolbypris på Grimsted Film Festival. Mellem hendes titler er Oslo, August 31st (Instr. Joachim Trier, 2011), Happy, Happy (Instr. Anne Sewitsky, 2011) og The Man Who Loved Yngve (Instr. Stian Kristiansen, 2008)

HENRIK GUGGE GARNOV
Lyddesigner
Henrik Gugge Garnov er en meget erfaren lydklipper. Han arbejder i lydproduktionshuset Gi Lyd i København. Han er uddannet på Den Danske Filmskole. Mellem hans mange film er spillefilm, dokumentarfilm og tv-serier, bl.a. Ghosts of Cité Solelil (Instr. Asger Leth, 2006), Young Andersen (Instr. Rumle Hammerich, 2005) og A Song for Martin (Instr. Bille August, 2001).

TROELS FABER
Grafik
NR2154 er et tværfagligt designstudie, etableret af Troels Faber og Jacob Wildschiødtz med base i København og New York. NR2154 udvikler visuelle identiteter, logoer, typografier, udstillinger, bøger, magasiner, websites, film og kampagnemateriale. NR2154 er et jobnummer, der understreger at jobbet altid kommer først. Samarbejdet startede i 1996 med lanceringen af flere magasiner, og designstudiet, der senere blev til NR2154, blev grundlagt i 1999. I dag bor Jacob og Troels i henholdsvis København og New York. De arbejder selvstændigt og sammen på forskellige projekter i rammerne af NR2154.

FINAL CUT FOR REAL APS, DANMARK
Final Cut for Real er dedikeret til kreative kvalitets dokumentarfilm til det internationale marked. Vores politik er at være nysgerrige, dristige og at opsøge instruktører med seriøse, kunstneriske ambitioner. Vi har ingen krav til emner eller locations, men leder efter interessante historier, store karakterer og dybdegående sociale analyser, – og vi prøver også at give filmene et tvist af humor.
Vores producere arbejder tæt sammen med deres instruktører fra den første idé til den færdige film og bliver ved med at udveksle ideer og feedback. Sammen kan vi dække en bred vifte af udvikling og ekspertise indenfor produktion. Vi arbejder både med yngre talenter og veletablerede filmfolk om at skabe et produktivt mix af god erfaring og nye tilgange til udvikling af dokumentarfilm.
Mellem de seneste produktioner er Football Is God af Ole Bendtzen (2010), The Kid and the Clown af Ida Gron (2011) og Returned af Marianne Hougen-Moraga (2011). Seneste co-productioner er Gulabi Gang af Nistha Jain med Piraya Film i Norge og Canned Dreams af Katja Gauriloff med Oktober Oy i Finland.

Vores film bliver ofte støttet af Det Danske Filminstitut, danske og nordiske ministerier og NGOer. Vi arbejder ofte sammen med Nordens landsdækkende tv-kanaler (DR, TV2 Danmark, SVT, YLE, NRK, TV2 Norge) og regelmæssigt med europæiske og internationale kanaler som VPRO (Holland), ZDF/Arte (Frankrig/Tyskland), More4 (England), SBS (Australien), IBA
(Israel) og nogle gange NHK (Japan), VRT (Belgien), Al Jazeera og Al Arabiya.
Vores film har vundet danske, nordiske og internationale priser og er blevet vist på talrige festivaler rundt omkring i verden.

PIRAYA FILM AS, NORGE
Piraya Film er et uafhængigt produktionsselskab i Stavanger, Norge. Selskabet blev grundlagt i 1999 af filmskaberne Torstein Grude og Trond Kvist med det formål at skabe kreative high-end dokumentarfilm til det internationale marked. Siden har selskabet lavet 20 produktioner, der har modtaget bred anerkendelse og mange nomineringer og priser. F.eks. Emmy nominering i 2009, finalist ved Joris Ivens, vinder ved Jerusalem Film Festival, vinder af Golden Chair ved Norwegian Film Festival, vinder ved Chigago Intl Film Festival. Mellem de senere arbejder er dokumentarfilmene om menneskerettigheder i Nordkorea, Georgien, Hviderusland og Kina, f.eks. Yodok Stories, Russian Lessons, On a Tightrope og Belarusian Waltz. Piraya Film er også regelmæssigt involveret i internationale co-produktioner.

NOVAYA ZEMLYA LTD., ENGLAND
Novaya Zemlya Ltd er et selvstændigt produktionsselskab etableret i 2008 til produktionen af Joshua Oppenheimer og Christine Cynn’s filmiske udforskning af folkedrabet i 1965-66.

SPRING FILMS LTD, ENGLAND
Spring Film er et produktionsselskab i London med speciale i internationale co-produktioner og high-end dokumentarfilm til tv, biograf, DVD, IMAX og multimedie platforme. Spring Film har udvidet sit kreative team med nogle af engelsk tv’s mest succesrige instruktører, producenter, executive producers og commissioning editors. Tilsammen har de skabt hundredvis af prisvindende film med personligheder som Werner Herzog, Carol Morley, Bettany Hughes, Stephen Fry, Brian Blessed, Michael
Palin og Hugh Laurie.
Spring Films bestyrelse, med André Singer i spidsen, består af Sir Tom Shebbeare, Richard Creasey, Richard Melman, Lynette Singer, Bob Vallone og John Paul Davidson. De har produceret hundredvis af prisvindende timer med programmer til biograf og internationale tv-stationer som BBC, Channel 4, ITV, SKY, Channel 5, RTE, Canal +, France 1&2, ARTE, ZDF, SVT, YLE, NRK, VRT, RAI, ABC, SBS, Discovery, National Geographic, PBS, History Canada, the Reader’s Digest Association, ITVS, NHK og CCTV.