“The Act of Killing sætter ganske simpelt en ny standard for, hvordan man kan genfortælle en historisk begivenhed dramaturgisk, analytisk og dokumentarisk. Uden at forfalde til at blive kedeligt belærende. Det er en film med en forhistorie så grum, at man ville ønske, at den ikke fandtes. Og det er en film så spændende og visionær, at man alligevel gerne ser den igen.” – sådan skrev filmanmelder Dorte Hygum Sørensen i Politiken i oktober 2012 efter at have set The Act of Killing. Hun gav den 6 hjerter. Og sandt er det, at filmen både er grænsesprængende, foruroligende og fuld af fremdrift. Men hvordan er det lige, at en dokumentarfilm om indonesiske eksbødler kan komme på skemaet i dansktimerne?
I danskfaget skal der arbejdes med blandt andet medier og sprog – og lige præcis de to vinkler er med til at give dybde og perspektiv til instruktøren Joshua Oppenheimers dokumentar. Med danskfaglige redskaber, greb og metoder kan du komme tættere på filmens mange lag og blandt andet blive klogere på, hvordan sprog og kommunikation er ladet med betydning og magt. Du kan analysere dokumentaren ud fra forskellige tilgange, så du får viden om genrer, og om hvordan de flettes sammen med selviscenesættelse og erindringer. Du kan lave en værkanalyse af filmen, hvor blandt andet filmsproget undersøges, og de medvirkende personer og deres miljø bliver afdækket. Du kan komme tættere på torturbødlen Anwar Congo og se, hvordan han i dokumentaren taler om og bruger sit sprog og sin magt til fastholde sin sociale position. The Act of Killing er en film, man kan skrive om. Det lægges op til dette gennem forskellige opgavetyper, hvor du blandt andet kan formulere taglines og lave en filmanmeldelse.
Af Mimi Olsen, dansklærer på Hvidovre Gymnasium